Telefon 612 853 052

Telefon 500 107 444

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Czy akumulatory podlegają recyklingowi?

Akumulator to niezbędny element każdego pojazdu. W przypadku tych, które są napędzane silnikami spalinowymi, zmagazynowana w nim energia pozwala na dostarczenie iskry potrzebnej do ich uruchomienia oraz zasilenia potrzebnej elektroniki i osprzętu. W pojazdach elektrycznych akumulatory pełnią funkcję zasobnika z umożliwiającym jazdę „paliwem”. Ze względu na specyficzną budowę oraz wykorzystane substancje sprzedaż akumulatorów wymaga odbioru zużytych egzemplarzy i przekazywania ich do recyklingu. Przekonajmy się, dlaczego jest to tak istotne.

Z czego składa się akumulator?

Większość akumulatorów używanych dziś w samochodach osobowych, ciężarówkach, a także maszynach budowlanych i rolniczych to konstrukcje ołowiowo-kwasowe. Zawierają elektrolit w postaci roztworu kwasu siarkowego – płynnego albo zżelowanego. Ich ogniwa są natomiast wykonane z płyt ołowiowych. Ważnymi elementami jest także zrobiona z tworzywa obudowa oraz elementy dodatkowe, również wykonane z plastiku np. znajdujące się wewnątrz ramki dystansowe czy mocujące. Ze względu na ich potencjalnie szkodliwe działanie, akumulatory muszą być demontowane tak, by nie stanowiły żadnego zagrożenia dla środowiska. Cennym zasobem jest też ołów, który nadaje się do przetopu i ponownego użycia. Podobnie da się zwykle spożytkować użyte tworzywo sztuczne.

Jak wygląda recykling akumulatorów?

Podstawowym elementem przetwarzania jest odpowiednia segregacja akumulatorów ze względu na ich budowę. Pierwszym etapem jest usunięcie i zabezpieczenie elektrolitu, a następnie odseparowanie elementów wykonanych z ołowiu oraz tworzywa. Ołów i pasta ołowiowa jest następnie kierowana do przetopu w wysokiej temperaturze, co pozwala na pozyskanie ołowiu metalicznego i wytrącenie zanieczyszczeń, głównie jako oparów tlenków siarki lub azotu. W procesach recyklingu ołowiu pozyskuje się także krystaliczny siarczan sodowy. Tworzywa, np. polipropylen, z którego są wykonane obudowy, po oczyszczeniu zostają poddane regranulacji. Bez recyklingu akumulatory byłyby niebezpieczne dla środowiska naturalnego.