Podstawowa klasyfikacja złomu
W każdym mieszkaniu znajdują się sprzęty, których nie używamy i które zagracają oraz szpecą pomieszczenia. Warto im się dokładniej przyjrzeć, ponieważ wiele z nich zawiera metale, które mogą posłużyć do ponownego wykorzystania. Przekazanie tych materiałów do skupu to nie tylko sposób na pozbycie się niechcianych urządzeń, ale także na zmniejszenie ilości odpadów wprowadzanych do środowiska.
Podział na metale kolorowe i złom stalowy
Podstawowym sposobem dzielenia odpadów metalowych to złom stalowy oraz metale kolorowe. Pierwszym z nich są elementy składające się z żelaza, ew. z niewielką zawartością węgla. Natomiast, jeśli chodzi o metale kolorowe, są to wszystkie te, które nie są żelazem ani stopem go zawierającym. Wśród nich wymienia się miedź, aluminium, ołów lub mosiądz. Metale kolorowe są cenniejsze niż żelazo, ponieważ często charakteryzują się łatwością w obróbce czy dobrym przewodzeniem ciepła
Charakterystyka stopu
Szczególną rolę odgrywają stopy, połączenia metali, które poza żelazem zawierają do kilkudziesięciu procent innych pierwiastków, które mają zwiększyć właściwości hartowne czy antykorozyjne żelaza. Najbardziej popularne stopy uzyskuje się z dodatku niklu, chromu oraz manganu. Jako najbardziej znane wymienia się brązy oraz mosiądz, w których dominującą rolę odgrywa miedź. W drugim z tych stopów cynk może osiągać zawartość ok. 40%.
Złom wsadowy oraz niewsadowy
Złom stalowy można także klasyfikować wg możliwości jego wykorzystania w przemyśle stalowniczym. Złom niewsadowy to taki, który musi wcześniej podlegać procesom oczyszczania lub przerobu mechanicznego i należy z niego usunąć zanieczyszczenia metaliczne oraz niemetaliczne do poziomu dopuszczalnego normą. Jego przeciwieństwem jest złom wsadowy, czyli taki, który po oddaniu do skupu złomu posiada skład oraz inne parametry umożliwiające natychmiastowe przekazanie do przetopu.
Podział złomu żeliwnego
Odrębną kategorią jest złom żeliwny, czyli taki, który powstaje w wyniku połączenia żelaza z wysoką zawartością węgla. Dzieli się go na maszynowy oraz handlowy. Pierwszy rodzaj powszechnie występuje w silnikach, natomiast drugi w instalacjach sanitarnych, zwłaszcza kaloryferach starego typu. Można rozróżnić je po kolorze, ponieważ materiał wykorzystywany w stopach handlowych określane są jako żeliwo białe, a maszynowych charakteryzuje się ciemniejszą barwą, co wynika z różnej zawartości węgla.